Missie en Visie

Stichting Ester is voortgekomen uit het vrijwillige initiatief van haar bestuursleden die zelf ervaringsdeskundig zijn op het gebied van huiselijk geweld en/of een psychische kwetsbaarheid hebben. Stichting Ester levert een actieve bijdrage aan een inclusieve samenleving waarin iedereen meedoet en stelt zich een samenleving voor waarin iedereen zich veilig voelt om zichzelf te ontplooien. Dit streven kan worden bereikt door tijdig de doelgroepen te bereiken, te signaleren en hulp in te schakelen waar nodig.  De focus zal liggen op de groepen die moeilijk bereikbaar zijn voor overheidsinstanties en maatschappelijke organisaties.

Daarnaast ondersteunt Stichting Ester maatschappelijke organisaties door mee te denken bij maatschappelijke vraagstukken zoals: huiselijk geweld, seksualiteit, armoede, ggz problematiek, gezondheid, opvoedvraagstukken en inzet van ervaringsdeskundigheid.

Stichting Ester biedt o.a. de volgende activiteiten:

• Het organiseren en creëren van ruimte voor het dialoog en bespreken van maatschappelijke vraagstukken;
  • Het organiseren van laagdrempelige, kleinschalige informatie- en voorlichtingsbijeenkomsten;
  • Het bevorderen en organiseren van culturele activiteiten zoals toneel en zang;
  • Huisbezoeken;
  • Informatievoorziening aan burgers met een multiculturele achtergrond aangaande ziektepreventie;
  • Lotgenotencontact

☆ 𝓝𝓪𝓪𝓼𝓽𝓮𝓷𝓵𝓲𝓮𝓯𝓭𝓮: Wij staan voor liefde voor de medemens.
Het omkijken naar andere mensen en wij voelen ons medeverantwoordelijk voor het welzijn van onze medemens.
☆ 𝓡𝓮𝓬𝓱𝓽𝓿𝓪𝓪𝓻𝓭𝓲𝓰𝓱𝓮𝓲𝓭: Wij zijn eerlijk en integer tegenover onze medemens.
☆ 𝓥𝓮𝓻𝓰𝓮𝓿𝓲𝓷𝓰𝓼𝓰𝓮𝔃𝓲𝓷𝓭𝓱𝓮𝓲𝓭: Wij geloven dat iedereen in het leven een tweede kans verdiend, ongeacht je verleden
☆ 𝓑𝓪𝓻𝓶𝓱𝓪𝓻𝓽𝓲𝓰𝓱𝓮𝓲𝓭: Wij bieden hoop, hulp en ondersteuning in woord en daad aan kwetsbare mensen in onze samenleving. Denk hierbij aan burgers met een psychische kwetsbaarheid en huiselijk geweld slachtoffers.

Het bestuur van 𝓢𝓽𝓲𝓬𝓱𝓽𝓲𝓷𝓰 𝓔𝓼𝓽𝓮𝓻 weet als geen ander hoe het voelt om niet geboren te zijn met privileges. Wij zetten onze ervaringen en bagage graag als vrijwillige bestuursleden in.

Stichting Ester zet zich met name in voor slachtoffers van huiselijk en seksueel geweld. Dit doet de stichting met ervaringsdeskundigen in het bestuur. De oorzaken en gevolgen van huiselijk geweld is enorm. Denk aan het ontwikkelen van een psychische kwetsbaarheid, eenzaamheid, , seksualiteitsproblemen en zelfmoordgedachten. Outreachend werken staat hierin centraal. Stichting Ester focust zich niet op kwantiteit (hoe meer deelnemers hoe meer geld) omdat dit vaak ten nadele is van de kwaliteit van mensenlevens. Bij Stichting Ester draait het om voldoende tijd en aandacht per slachtoffer. Stichting Ester werkt vanuit een kleinschalig en vertrouwde setting: We can't help everyone, but everyone can help someone...

Daarnaast besteden de Stichting aandacht aan zingeving voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, die helemaal niet meer regulier kunnen werken maar een zinvol leven willen leiden, deze mensen willen wij helpen en ondersteunen bij het doen van vrijwilligerswerk. Het bieden van hoop is ons sleutelwoord.

Bij Stichting Ester staat transparantie en respect voor haar vrijwilligers, samenwerkingspartners en achterban centraal.

Stichting Ester hecht veel waarde aan samenwerking maar werken alleen samen als wij zeker weten dat er een gezamenlijke visie en doel is.

Wij willen het vertrouwen van onze kwetsbare achterban niet schaden daarom zijn wij selectief met wie wij willen en kunnen samenwerken. Het bestuur van Stichting Ester gaat altijd eerst in gesprek met iedereen die met de Stichting wilt samenwerken.

Maak jouw eigen website met JouwWeb